نوشته شده توسط : فرزاد

ساروج سفید

 

ساروج سفید

ساروج چیست؟

ساروج مخلوطی است ازآهک وخاکستر و یا روث حیوان که با گل و آب مخلوط می‌کنند و بعد از اینکه خشک شد آن را در کوره آتشین می‌سوزانند تا اینکه به ساروج تبدیل شود، وبعداً آن را نرم می‌کنند یا کوبیدن پتک و یا با سنگ آسیاب بروی آن می‌چرخانند که نرم شود، وخاکستر که در آب بمرور جذب ایندرید کربنیک کند و آهکش بصورت سنگ آهک که محکم وپایدار است در می آید در دروان گذشته ساروج از اهمیت خاصی برخوردار بوده و جهت ساختن حوض، آب انبار، برکه گرمابه و بنای خانه و سد کاربرد داشته است.

کاربردهای ساروج:

ساروج با توجه به خاصیت اصلی آن یعنی نفوذپذیری بسیار اندک به عنوان روکش در سازه‌هایی که در تماس مستقیم با آب بوده‌اند مانند آب‌انبارها ، حوضها ، حمامها و … مورد استفاده قرار گرفته است.

ساروج با توجه به نحوه اجرای آن از سطحی بسیار بسیار صاف و براق برخورداراست که این ظاهر ساروج ، باعث استفاده از آن در امر تزئینات ساختمان گردیده

مواد تشکیل دهنده ساروج :

 

بدنه اصلی ساروج از ترکیب آهک با سیلیس فعال شکل می‌گیرد. نکته مهم در اینجا فعال بودن سیلیس می‌باشد که به سیلیس آمورف یا بی‌شکل معروف است چرا که ساختمان آن بلوری نمی‌باشد. در گذشته برای تامین سیلیس از خاکستری که در محل با سوزاندن فضولات حیوانی حاصل می‌شد استفاده می‌کردند که امروزه می‌توان از جایگزینهایی مانند سیلکافوم میکروسیلیس استفاده کرد. یکی از معایب اصلی ساروج خاصیت کاهش حجم آن می‌باشد که با توجه به کاربرد ساروج در امر پوشش ، این خاصیت باعث ترک خوردگی در سطح و در نتیجه ایجاد اختلال در نقش اصلی آن یعنی نفوذناپذیر کردن سطح می‌شود. برای کاهش اثرات این خاصیت مخرب، در گذشته از الیاف طبیعی که شامل الیاف گیاهی مانند لوئی که از نوعی نی بدست می‌آمده و همچنین الیاف حیوانی مانند پشم بز و شتر و یا گاهی موی سر انسان ، استفاده می‌شده است. امروزه می‌توان از الیاف مصنوعی مانند الیاف پلیمری ، فلزی و یا شیشه‌ای بجای الیاف مصنوعی استفاده کرد. در بعضی مواقع که مواد اصلی تشکیل دهنده ساروج کمیاب بوده و یا گاهی برای بدست آوردن ساروجهایی با خاصیتهای مختلف از ماسه ریز دانه استفاده می‌شده است ولی این ماسه کارآیی ملات را پایین می‌آورده که برای جبران آن از خاک رس استفاده می‌شده است. گاهی مواد افزودنی خاصی مانند تخم مرغ به ساروج اضافه می‌شده که فقط باید با آزمایش اثرات دقیق آن را تعیین نمود

 



:: موضوعات مرتبط: حلال بتون و حلال ساروج , ,
:: بازدید از این مطلب : 218
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 28 تير 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : فرزاد

فرمول شیمیایی کتراک

فرمول شیمیایی کتراک

معرفی کتراک (Katrock):

کتراک از جمله مواد غیر منفجره شیمیایی در معادن می باشد که با استفاده از اعمال نیروی کشش در دیواره چال باعث شکست سنگ می گردد. کتراک به گونه ای عمل می کند که گاز و حرارت بالایی تولید نکرده ولی عمل شکست را تقریبا مانند انفجار انجام می دهد.

آماده سازی کتراک:

ماده شیمیایی کتراک در اثر اختلاط با آب جهت انجام عملیات تخریبی به کار می رود که برای این اختلاط توجه به نکاتی ضروری می باشد.

نحوه طراحی چالها:

فاصله بین چالها بایستی بر طبق الگویی رعایت شود. فرمول تجربی که در اجرا عموما جهت طراحی فواصل چالها استفاده می شود به صورت زیر می باشد.

10 * قطر چال = حداکثر فاصله چالها (میلی متر)

در حالیکه به صورت تئوریک و در کاتالوگهای مختلف جداول گوناگونی وجود دارد که از آنها می توان جهت تعیین ضرایب مورد استفاده در فرمول محاسبه فواصل چالها، در این روش استفاده کرد. فرمول به صورت زیر می باشد:

ضریب * قطر چال = حداکثر فاصله چالها (میلی متر)

ضریب مورد نظر در فرمول بالا را می توان از طریق جداول مخصوصی که برای تعیین مقدار این ضریب تهیه شده است، استفاده کرد. جدول تعیین ضرایب بر اساس داده های تجربی در سر معادن بدست آمده است.

چگونگی استفاده از کتراک:

کتراک را به نسبت 3 کیلو با 1 لیتر آب مخلوط کرده و کامل هم زده شود تا مخلوطی یکدست شود.

1- نسبت اختلاط کتراک با آب حدود 3 کیلو به 1 لیتر آب می باشد.
2- اختلاط می بایست در ظروف پلاستیکی تمیز صورت گیرد.
3- آب مورد نظر بایستی آب معمولی باشد.
4- درجه حرارت آب برای اختلاط می بایست بین 15 تا 40 درجه سانتی گراد باشد.

بلافاصله دوغاب را به مقدار معین تا 95% ارتفاع چال پر کنید و سر چال ها را با گوه چوبی ببندید و خوب بکوبید. تنها دلیل استفاده از گوه های چوبی برای جلوگیری از پاشیده شدن کتراک به بیرون از سوراخ ها میباشد و تاثیری در قدرت و عملکرد کتراک ندارد. فعل و انفعالات شیمیایی کتراک از همان لحظه مخلوط کردن و ریختن درون چالها شروع میشود و گوه های چوبی به بیرون رانده مشود و دلیلی ندارد شما مجدد آنها را بکوبید. با توجه به نوع کتراک مصرفی و نوع کار شما از نظر سختی در صورت استفاده کردن از کتراک 30 دقیقه ای بعد 10 تا 30 دقیقه, در صورت استفاده از کتراک 2 ساعته بین 1 تا 2 ساعت و در صورت استفاده از کتراک 24 ساعته بین 8 تا 24 ساعت عمل شکستن انجام میشود.

میزان مصرف کتراک:

بصورت کلی برای سنگ, بتن بدون آرماتور و ساروج در صورتی که دور آن باز باشد در هر متر مکعب بین 7 تا 15 کیلو مصرف میشود. در صورتی که دور کار بسته باشد یا در خاک مدفون باشد برای هر متر مکعب بین 20 تا 50 کیلو بسته به لوازم حفاری و فضای کار کتراک مصرف میشود. برای بتن مسلح نیز برای هر متر مکعب بسته به شرایط آرماتور و فضای کار بین 25 تا 50 کیلو کتراک مصرف میشود.

نکات ایمنی کار با کتراک:

کتراک چه بصورت پودر و چه بصورت دوغاب برای چشم خطرناک است و حتما باید در تمام مراحل کار با کتراک از عینک ایمنی استفاده شود. در صورت پاشیده شدن کتراک از چال ها و پخش شدن در هوا باید از محیط دور شوید تا باعث تنگی نفس و سوزش چشم شما نشود. در صورت پاشیده شدن کتراک چه به صورت پودر و چه به صورت دوغاب به چشم فورا چشم را با آب تمیز و خنک بشویید و سریعا به دکتر مراجعه کنید برای شستشو و پانسمان.

 موارد کاربرد کتراک:

استفاده از کتراک در سنگهای پردرز و شکاف مناسب نمی باشد. به خاطر اینکه مواد، از درزها حرکت کرده و شکستگی های ناهمگون ایجاد می کند. بنابراین بهتر است از این ماده تنها در مورد سنگهای بدون درزه و شکاف استفاده کرد. البته امروزه با پیشرفتهایی که در تولید کتراک به وجود آمده است در بیشتر سنگ ها می توان از آن استفاده کرد.

در ایران از کتراک بیشتر در معادن سنگ بخصوص معادن سنگ گرانیت، در پروژه های عمرانی و راه سازی جهت تخریب و شکستن سنگهای مزاحم و نیز جهت شکستن بتن و یا ساروج استفاده می شود. امروزه معدنکاری و شیوه های رایج در آن در حال تحول دائمی است و بسیاری از مراکز و موسسات تحقیقاتی فعال در امور معدن برای پیشبرد اهداف معدنکاری دست به تولید موادی می زنند که بیشترین بازدهی را دارا بوده و در عین حال علاوه بر ارزانی قیمت با محیط زیست سازگاری داشته باشد.



:: موضوعات مرتبط: حلال بتون و حلال ساروج , ,
:: بازدید از این مطلب : 425
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 28 تير 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : فرزاد

کاربرد ساروج

 

کاربرد ساروج

ساروج در گذر زمان :

ساروج یكی از مصالح قدیمی مصرف شده در ایران و بعضی كشورهای كنار خلیج فارس میباشد كه تاریخ شروع كاربرد دقیق آن را نمی توان حدث زد ولی نمونه هایی700 ساله از ساروج هم‌اكنون در نقاط مختلف ایران یافت می‌شوند. از كشورهای دیگری كه ردپایی از ساروج در آن یافتیم و در دانشگاههای آن نیز، به ساروج به عنوان یك ملات نگریسته می‌شود، كشور عمان می‌باشد كه در دانشگاه «سلطان قابوس» ، حتی مقاله‌هایی نیز در این زمینه ارائه گردیده است. آخرین باری كه در ایران از ساروج استفاده شده حدود هشتاد سال قبل و در ابتدای دوره پهلوی بوده كه از این تاریخ به بعد این ملات كلا به فراموشی سپرده شده و از صحنه معماری ایران حذف گردیده است و فقط در كتب مصالح به آن اشاره شده‌است.

كاربردهای ساروج :

-     ساروج با توجه به خاصیت اصلی آن یعنی نفوذپذیری بسیار اندك به عنوان روكش در سازه‌هایی كه در تماس مستقیم با آب بوده‌اند مانند آب‌انبارها ، حوضها ، حمامها و … مورد استفاده قرار گرفته است.

-     ساروج با توجه به نحوه اجرای آن از سطحی بسیار بسیار صاف و براق برخورداراست كه این ظاهر ساروج ، باعث استفاده از آن در امر تزئینات ساختمان گردیده.

-     نكته : هیچ استفاده سازه‌ای تاكنون از ساروج نشده است.

مواد تشكیل دهنده ساروج :

بدنه اصلی ساروج از تركیب آهك با سیلیس فعال شكل می‌گیرد. نكته مهم در اینجا فعال بودن سیلیس می‌باشد كه به سیلیس آمورف یا بی‌شكل معروف است چرا كه ساختمان آن بلوری نمی‌باشد. در گذشته برای تامین سیلیس از خاكستری كه در محل با سوزاندن فضولات حیوانی حاصل می‌شد استفاده می‌كردند كه امروزه می‌توان از جایگزینهایی مانند سیلكافوم (میكروسیلیس) استفاده كرد.

یكی از معایب اصلی ساروج خاصیت كاهش حجم  آن می‌باشد كه با توجه به كاربرد ساروج در امر پوشش ، این خاصیت باعث ترك خوردگی در سطح و در نتیجه ایجاد اختلال در نقش اصلی آن یعنی نفوذناپذیر كردن سطح می‌شود.

برای كاهش اثرات این خاصیت مخرب، در گذشته از الیاف طبیعی كه شامل الیاف گیاهی مانند لوئی كه از نوعی نی بدست می‌آمده و همچنین الیاف حیوانی مانند پشم بز و شتر و یا گاهی موی سر انسان ، استفاده می‌شده است. امروزه می‌توان از الیاف مصنوعی مانند الیاف پلیمری ، فلزی و یا شیشه‌ای بجای الیاف مصنوعی استفاده كرد.

در بعضی مواقع كه مواد اصلی تشكیل دهنده ساروج كمیاب بوده و یا گاهی برای بدست آوردن ساروجهایی با خاصیتهای مختلف از ماسه ریز دانه استفاده می‌شده است ولی این ماسه كارایی ملات را پایین می‌آورده كه برای جبران آن از خاك رس استفاده می‌شده است.

گاهی مواد افزودنی خاصی مانند تخم مرغ به ساروج اضافه می‌شده كه فقط باید با آزمایش اثرات دقیق آن را تعیین نمود.



:: موضوعات مرتبط: حلال بتون و حلال ساروج , ,
:: بازدید از این مطلب : 167
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 28 تير 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : فرزاد

حلال ساروج

حلال ساروج خورنده بتن و ساروج می باشد و استفاده آن برای محیط زیست بی خطر و برای انسان آسان می باشد.

حلال ساروج در واقع پیوند یونی ساروج یا بتن را در خود حل کرده و سیمان یا بتن را از روی سطح بر میدارد. حلال ساروج محصولی ترکیبی است و حاوی اسیدهایی مانند کلریدریک و فسفریک نمی باشد.

حلال ساروج

موارد کاربرد حلال ساروج :

• تمیز کردن سطوح تراک میکسر از بتن.

• جداسازی بتن از سطح قالب بتن

• شستشوی ابزارآلات که بتن به آن چسبیده

• تمیز کردن بتن از کلیه سطوح کاشی و سرامیک و ...

• برای باز کردن لوله هایی که با بتون یا سیمان پر شده است.

• خورنده ساروج های طوسی، مشکی، سفید و قرمز.

• تخریب بتن

 

مراحل اجرای حلال ساروج :

همواره حلال ساروج را بر روی سطح خشک و خنک اعمال نمایید. حتما از خنک بودن سطح اطمینات حاصل نمایید. بهترین زمان برای اجرای حلال ساروج ساعات اولیه صبح و بعد از ظهر می باشد. محلی از سطح را به عنوان نقطه شروع در نظر بگیرید و پاششی یکنواخت را ادامه دهید. پس از پوشش کامل سطح با حلال ساروج به مدت 10 تا 45 دقیقه (بسته به جنس ساروج و دمای محیط) صبر کنید تا حلال به داخل سطح نفوذ کند. پس از مدتی روی سطح حالت شکری به خود میگیرد و مجددا بر روی سطح حلال ساروج را بریزید. پس از انجام این کار در چند مرحله سیمان یا بتن به محصولی پنیری شکل تبدیل می شود. پس از این اتفاق سطح را با آب شستشو دهید.

همچنین برای از بین بردن مواد و یا تمیزکاری وسایل کوچک آنها را در سطح حاوی حلال ساروج غوطه ور نمایید و سپس با آب سرد بشویید.

در زمانی که دمای هوا به شدت بالاست و هوا گرم است از اجرای آن خودداری نمایید.

بهترین نتیجه در دمای 5 تا 27 درجه سانتی گراد حاصل می گردد.

 

نکات ایمنی :

• همواره از عینک محافظ در هنگام استفاده و حمل و نقل استفاده نمایید.

• هیچ گاه در محیط گرم این کار را اجرا نکنید.

• حلال ساروج را رقیق نکنید به میزان لازم شرکت رقیق سازی را انجام داده است.

• قبل از استفاده از خیس کردن بتن و ساروج خودداری کنید.



:: موضوعات مرتبط: حلال بتون و حلال ساروج , ,
:: بازدید از این مطلب : 234
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 28 تير 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : فرزاد

اين محصول(خورنده بتن و ساروج) جديد کم خطر براي انسان و محيط زيست و با استفاده آسان براي كاربر مي باشد.

pancher يك جايگزين اسيد است كه عاري از بخارات و بوي نامطبوع مي باشد. pancher با حل كردن (شكستن پيوند بين مولكولي) پيوند يوني در داخل سيمان، آن را حل كرده و سيمان يا بتن را از روي هر سطح بر ميدارد، تبادل يوني استفاده شده در اين محصول براي اولين بار در صنعت بكار گرفته شده است.
pancherحاوی اسيدهاي مورياتيك، هيدروكلريك، سولفوريك و يا فسفريك نمي باشد.

موارد كاربرد :
1 – تمیز كردن سطوح تراك میكسر از بتن "عملکرد تضمینی"


2- جداسازی بتن از سطح قالب بتن "عملکرد تضمینی"


3 – شستشوی ابزار آلات كه بتن به آن چسبیده "عملکرد تضمینی"


4 – تمیز كردن بتن از كلیه سطوح كاشی وسرامیك و......  "عملکرد تضمینی"


5-باز کردن لوله هایی که با بتون و سیمان پر شده است "عملکرد تضمینی"


6- خورنده ساروج های توسی,مشکی,سفید و فرمز  "بستگی به نوع ساروج دارد"


7-تخریب بتون سطح از قبیل سقف,کف و .....  "بستگی به نوع بتون ,مدت ساخت,ضخامت"

 

این محصول در ظروف 5 ,10 ,و 20 لیتری ارائه میشود.

 

حلال بتون وساروج pancher

 

پانچر (حلال بتن و ساروج)

ساخت کشور کانادا بوده به قیمت لیتری 12000 تومان

در بسته های 20 لیتری به قیمت 240 هزار تومان.

در بسته های 10 لیتری به قیمت 140 هزار تومان

در بسته های 5 لیتری به قیمت 85 هزارتومان ارائه میشود



ارسال در تهران تحویل حضوری یا ارسال با پیک و دیگر شهر ها با اتوبوس و باربری

 

مراحل اجرا: با مشاور فروش تماس بگیرید

همواره پانچر را بر روي سطح خشك و خنك اعمال نماييد. بهترين نتيجه از پاشش اين محصول با اسپري ايرلس حاصل مي شود. اما پاشش با پمپ هاي معمولي و يا حتي اعمال با برس نيز امكان پذير است.
قبل از اعمال pancher. از خنك بودن سطح اطمينان حاصل فرماييد.( توجه: هيچگاه pancher.را بر روي سطح داغ شده در مجاورت نور خورشيد اجرا ننماييد.)، بهترين زمان براي اجراء ساعات اوليه صبح، بعد از ظهر (غروب) مي باشد. بخشي را براي كار مشخص كرده و محلي را بعنوان نقطه شروع در نظر گرفته و پاشش يكنواخت تا پايان قسمت را ادامه دهيد. پس از پوشش كامل سطح با pancher.به مدت 10 تا 45 دقيقه



اجازه دهيد تا اين محصول به داخل سطح نفوذ كند.اين زمان بستگي به دماي محيط و ضخامت سازه دارد. زماني كه بر روي سطح، پودر سفيدرنگ، شكري تشكيل شد، مجدداً بر روي سطح pancher. را پاشش نمائيد. تا سير شدن كامل سطح، پس از تبديل سيمان يا بتن به محصولي پنيري شكل آن را با آب بشوييد،‌ بهترين نتيجه از شستشو با فشار بالا (500-300 Psi) حاصل مي شود، فشار خروجي از لوله كشي شهري و یا بصورت دستی نيز پاسخگو مي باشد.
براي تميز كردن وسايل كوچك، آنها را به مدت 45-20 در سطل حاوي pancher. غوطه ور كرده، سپس با آب سرد بشوييد. بر روي منيزيوم ابتداً تست نماييد.
از pancher. در زماني كه دماي هوا زير نقطه انجماد و يا بشدت گرم باشد، از اجراي آن خودداري نماييد. بهترين نتيجه در دماي 5 درجه سانتي گراد تا 27 درجه سانتي گراد حاصل مي شود.
قبل از استفاده در مقياس وسيع، از روي نقطه كوچكي به منظور اندازه گيري قدرت تميزكنندگي (تعداد دفعات مورد نياز) آزمايش نماييد.

ايمني:
همواره از عينك محافظ در هنگام استفاده يا حمل و نقل استفاده نماييد.
هيچگاه بر روي سطوح داغ pancher. را اجرا نكنيد.
به هيچ وجه pancher. را رقيق ننماييد.
قبل از اعمالpancher. از خيس كردن بتن و ساروج خودداري نماييد.

 

 

09195000156  اقای حسینی مدیر فروش و مشاور تخریب

 

09384791059     اقای احمدی نمایندگی فروشتهران

 

09139614684     اقای حسینی نمایندگی اصفهان   

 

 



:: موضوعات مرتبط: حلال بتون و حلال ساروج , ,
:: برچسب‌ها: ساروج , حلال ساروج , تخریب ساروج , تخریب کننده ساروج , اسید حلال ساروج , کتراک اسید ساروج , ساروج قدیمی , خرید حلال ساروج , کتراک , خرید کتراک , اسید کتراک , تخریب ساروج , روش تخریب ساروج , حلال بتن , حلال بتون , تخریب بتون , تخریب کننده بتن ,
:: بازدید از این مطلب : 10492
|
امتیاز مطلب : 20
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : جمعه 16 اسفند 1398 | نظرات ()

صفحه قبل 1 صفحه بعد